Scania T141 Do Brazil



Artikel in Truckstar 1999, lep van der Meer

WEGTRANSPORT IN BRAZILIË EN ARGENTINIË:

 

OUDE EN NIEUWE EUROPEANEN BEHEERSEN DE MARKT.

 

Wegtransport in Brazilië en Argentinië: dat betekent enorme afstanden rÄłden over slechte wegen, vaak met oude trucks. Daar draait het eigenlijk om in deze twee Zuid-Amerikaanse landen. En hoewel je er veel Amerikaanse auto‘s verwachten zou, zÄłn het de Europese merken die de markt beheersen. Dat geldt zowel voor de luxewagens als voor truckmarkt. Vooral Mercedes-Benz, Scania en Volvo doen hier goede zaken.

 

Säo Paulo, een stad met meer dan 19 miljoen inwoners. De snelst groeiende stad ter wereld is hard op weg de grootste ter wereld te worden, mét alle bijbehorende problemen. Criminaliteit, armoede en vervuiling zijn er slechts een paar van. De congestie neemt onvoorstelbare vormen aan. Om alle vijf miljoen auto's van Säo Paulo op de doorgaande wegen kwijt te kunnen zou je ze 11 hoog moeten stapelen. En elke dag komen er nog eens 500 nieuwe bij. Wat zeuren we dan nog in Nederland? Om de ellende een beetje te beperken mogen voertuigen, afhankelijk van het laatste cijfer op het kenteken, om de dag aan het spitsverkeer deelnemen. Verder wordt er gewerkt aan een rondweg en uitbreiding van de metro. Vooral die rondweg moet veel verkeer uit de stad halen. Momenteel razen er per dag zo'n 300.000 trucks door de stad, op weg naar of afkomstig uit de haven. In de strijd tegen de vervuiling zet Sâo Paulo tegenwoordig bussen in die op aardgas rijden. Personenwagens in Brazilië rijden vrijwel allemaal op alcohol uit suikerriet. Dieselolie is alleen toegelaten voor voertuigen vanaf één ton laadvermogen.

 

Zwaarder

Het wegtransport is onmisbaar voor Brazilië. Van alle vervoer nemen vrachtwagens maar liefst 60 procent voor hun rekening. 40 procent daarvan wordt door eigen vervoerders uitgevoerd. Ruim 30 procent van het wegtransport komt voor rekening van de Carreiteiro's, de Braziliaanse eigenrijders. Traditioneel reden ze meestal met twee- of drie-assige Mercedes motorwagens. Maar de trucks worden steeds zwaarder - het gemiddelde steeg van 10 naar 14 ton - en daarom verschijnen er steeds meer eigenrijders met trekker/opleggercombinaties. Het maximale totaalgewicht in Brazilië is 43 ton en de maximaal toegelaten lengte voor opleggercombinaties is 18,10 meter. Aanhangwagens zie je in Brazilië eigenlijk niet. Alleen de suikerrietwagens op de plantages rijden ermee. Meestal hebben ze er dan wel meteen twee of drie achter hangen. In Argentinië zie je wel veel aanhangwagencombinaties, onder andere uit Chili. De grootste lengte voor de Chileense combinaties is 22 meter. In de praktijk nemen de chauffeurs het niet zo nauw met de maten en gewichten. Vol is vol en de rijtijd is de tijd dat je rijdt. Er zijn wel degelijk regels voor, maar daar let niemand op. Hetzelfde geldt voor het onderhoud en dat is goed te zien. Vooral het Argentijnse wagenpark is stokoud en verkeert in een barre technische staat. Door de enorme afstanden en de slechte wegen is het puur afzien voor de chauffeurs. Vanwege het klimaat zit er geen verwarming in de trucks, maar airco zou niet gek zijn...

 

Scandinaviërs                                                           

De zware klasse wordt gedomineerd door Europese trucks. Scania is al jaren marktleider in Brazilië. Het merk is er al 40jaar actief en maakte pas onlangs een start in de middelzware klasse. Het merendeel ervan is van het torpedotype met zescilinder motor. Vreemd genoeg geldt voor alle merken dat de meeste trucks zo rond de 350 pk zitten. meer schijnt niet nodig te zijn. En bijna alle oude Scania's zijn oranje.  Uiterlijk verschillen ze in detail van hun Europese broers. Heel stoer zijn de oude 111 frontstuurmodellen met de vér naar voren geplaatste vooras. Ze zijn eigenlijk voor Australië ontworpen, maar veel ervan zijn in Brazilië blijven hangen. Volvo bezet de derde plaats in het zware segment, achter Mercedes. Het is al 20 jaar in Brazilië aanwezig en leverde bijna uitsluitend torpedo's. De uit Gent geïmporteerde FH-trekkers slaan echter zo goed aan, dat Volvo ze in Brazilië zelf gaat bouwen. Mercedes-Benz neemt in het zware segment de tweede plaats in op de markt. Het is het enige merk met een breed programma, van bestelwagen tot 43-tonner. Zodoende is MB in alle segmenten goed vertegenwoordigd. Andere spelers op de markt zijn Ford, met onder andere de Cargo, en Volkswagen.  De cabine die wij kennen van de oude LT staat hier als een soort kikker met brede spatborden op zware trucks. Nieuwkomer is Iveco. Ooit produceerde Fiat zowel trucks als personenwagens in Brazilië, maar ten tijde van de grote crisis trokken de Italianen zich terug uit de bedrijfswagenmarkt. Of de klanten die ze toen achterlieten nu weer kiezen voor het Italiaanse merk is maar de vraag, want de onderdelenvoorziening schijnt beroerd te zijn. Het Braziliaanse merk Agral is recent overgenomen door International. Ook Agral wil de markt op met zware trucks. Eén ding is zeker: Mercedes, Scania en Volvo krijgen er na jaren in de economische luwte heel wat concurrenten bij.


Building of the model of a Scania 111

(click on the pictures to enlarge)