Western Star 1000 Series



WESTERN STAR

Since 1981 Western Star has been a make in its own right, but it began as an offshoot of White Trucks in 1968 when that company launched a new model aimed at the West Coast market.
White Western Star 4900 conventionals soon earned a reputation for rugged ness and reliability in the United States and in Canada where White had set up the production plant at Kelowna, British Columbia.
When White collapsed in 1980 and was taken over by Volvo Trucks in 1981, the deal did not include Western Star and the division was re-formed into Western Star Trucks Inc, owned by two Calgary-based companies.
As well as the familiar conventionals, some cabover Western Stars were built featuring the White Road Commander cab.

By 1990 the company was experiencing another downturn and it was bought by Australian, Terrence Peabody.
Under new ownership, sweeping improvements were introduced plus new models for on/off-highway duties.
More engine options were added, including the Detroit Diesel 60 Series.
In the early 1990s Western Stars were assembled at a plant in Queensland, Australia, where new models were developed especially for the Australian and New Zealand markets.

The company reached an agreement with DAF of The Netherlands to market Western Stars through DAF dealers, and some technical collaboration led to the production of a small number of Western Star 1000 Series rigid eight-wheelers with DAF 95 cabs when Western Star couldn't offer its own cabovers.
During the 1990s the company saw a remarkable turnaround, and in 1996 it acquired the British ERF concern as well as Orion Bus Industries of New York and Ontario.
In the same year it launched its new Class 8 Constellation series.
All manufacture is now located at Kelowna, apart from the British-built Western Star Commander cabovers based on the ERF EC that were launched in 1997.
In February 2000 Western Star sold ERF to MAN of Germany.


WESTERN STAR

Western Star begon in 1981 als een uitloper van White Trucks in 1968, toen dat bedrijf een nieuw model lanceerde gericht op de West Coast-markt.
White Western Star 4900 conventionals kreeg al snel een reputatie voor robuust en betrouwbaarheid in de Verenigde Staten en in Canada.
Toen White failliet ging in 1980 en werd overgenomen door Volvo Trucks in 1981, hoorde Western Star niet bij de deal en de divisie werd opnieuw gevormd in Western Star Trucks BV, eigendom van twee in Calgary gevestigde ondernemingen.
Naast de vertrouwde conventionals werden enkele frontstuurcabine Western Stars gebouwd met de White Road Commander cabine.
In 1990 werd het bedrijf gekocht door de Australische Terrence Peabody.
Onder de nieuwe eigenaar, werden verbeteringen geïntroduceerd, plus nieuwe modellen voor de on/ off-snelweg taken.
Meer motor-opties werden toegevoegd, waaronder de Detroit Diesel 60-serie.
In de vroege jaren 1990 werden Western Stars geassembleerd in een fabriek in Queensland, Australië, waar nieuwe modellen speciaal ontwikkeld werden voor de Australische en Nieuw-Zeeland markt.
Het bedrijf bereikte een akkoord met DAF Nederland en een technische samenwerking leidde tot de productie van een klein aantal Western Star 1000-serie acht-wielers met een DAF 95 cabine omdat Western Star niet zijn eigen cabovers kon bieden.
Tijdens de jaren 1990 zag het bedrijf een opmerkelijke ommekeer, en in 1996 kocht men de Britse ERF en Orion Bus Industries in New York en Ontario.
Alle productie is nu gevestigd in Kelowna, afgezien van de Brits-gebouwde Western Star Commander cabovers op basis van de ERF EC die werden gelanceerd in 1997.
In februari 2000 verkocht Western Star ERF aan MAN Duitsland.

Building of the model

 

Used parts:

Italeri 788 Daf 95

Italeri 789 Righthand dash

KFS Half Round Ribbed Wings


Finished model